Friday, January 15, 2010

Menulis Abjad

Saya rasa semua orang mempunyai kaedah sendiri mengajar menulis abjad dengan anak murid. Saya sangat suka memulakan apa-apa sesi pembelajaran dengan nyanyian kerana bagi saya ia kaedah mudah dan cepat menceriakan mood anak-anak kita..tak kisah la walaupun suara cikgu x sedap tp yang pasti anak-anak murid akan lebih mudah menerima pembelajaran dengan kaedah nyanyian..

Nak ajar abjad,apa lagi lagu seluruh dunia ‘ABC song’..Saya guna cd dan setiap pagi sebelum sesi P&P bermula pasang kat Tv,budak2 ikut nyanyi..lama2 terhafal sendiri..

A - B - C - D - E - F - G
H - I - J - K - L - M - N - O - P
Q - R - S - T - U and V,
W - X - Y and Z
Now I know my A - B - C's
Next time won't you sing with me?

Bagi mengajar menulis abjad kecil, saya suka mengajar bukan bermula dari huruf a tapi l. kenapa l? kerana l garis tegak ke bawah. l juga seperti nombor satu dan l juga seperti huruf alif, dan mudah untuk menulis. kita boleh lihat kalau ada budak tak boleh tulis l,tidak boleh lagi pegang pensel dgn cara yg betul ,maknanya, kemahiran motor halus @ fine motor skills murid tu belum dikuasai lg olehnya..antara tindakan susulan yg boleh kita buat adalah :.

Rolling play dough into tiny balls using the palms of the hands facing each other and using only the finger tips.

Cut out shapes from cardboard (circle, square, etc.) and let your child trace them.

Tearing newspaper into strips and then crumpling them into balls.

Lacing and sewing activities

Play with Legos, miniature cars, small blocks, action figures, and other small toys.

Working puzzles

Rolling small balls out of tissue paper,

Scissor activities

Sumber : http://www.preschoolactivitybox.com/preschoolfinemotorskills.htm

Atau dalam lain perkataan boleh merujuk rujuk tunjang fizikal dalam kspk (kurikulum standard prasekolah kebangsaan) -kemahiran motor halus & koordinasi mata-tangan

OK, berbalik pada menulis abjad kecil. Kaedah ini kalau tidak silap saya diilham oleh seorang cikgu prasekolah dari Kelantan yg pernah dpt anugerah inovasi tp sayangnya saya x ingat mana saya letak maklumat tersebut..beliau gabungkan kaedah lipatan dan doh. Tapi saya buat kat anak murid saya guna doh je. Secara tak langsung murid dapat mengukuhkan kemahiran motor halus dan mengenal abjad.

Mula dengan huruf2 ini yang ada kesinambungan cara menulisnya…







Aplikasi dengan guna doh juga.. guna 2 warna ok macam gambar bawah ni untuk huruf k



Cara-cara buat doh  di intenet ..boleh tahan untuk 5 hari kalau letak dalam peti sejuk.

EZ Play Dough
What You Need:
• One-cup cold water
• One-cup salt
• Two-teaspoon vegetable oil
• Three cups flour
• Two tablespoons cornstarch
• Tempera paint or food coloring (adjust amount for color desired)
What You Do:
• Mix the water, salt, oil and paint together. Gradually work in the flour and cornstarch until you get the consistency of bread dough

No comments:

Post a Comment

Cerita-cerita lain

Related Posts with Thumbnails

Friday, January 15, 2010

Menulis Abjad

Saya rasa semua orang mempunyai kaedah sendiri mengajar menulis abjad dengan anak murid. Saya sangat suka memulakan apa-apa sesi pembelajaran dengan nyanyian kerana bagi saya ia kaedah mudah dan cepat menceriakan mood anak-anak kita..tak kisah la walaupun suara cikgu x sedap tp yang pasti anak-anak murid akan lebih mudah menerima pembelajaran dengan kaedah nyanyian..

Nak ajar abjad,apa lagi lagu seluruh dunia ‘ABC song’..Saya guna cd dan setiap pagi sebelum sesi P&P bermula pasang kat Tv,budak2 ikut nyanyi..lama2 terhafal sendiri..

A - B - C - D - E - F - G
H - I - J - K - L - M - N - O - P
Q - R - S - T - U and V,
W - X - Y and Z
Now I know my A - B - C's
Next time won't you sing with me?

Bagi mengajar menulis abjad kecil, saya suka mengajar bukan bermula dari huruf a tapi l. kenapa l? kerana l garis tegak ke bawah. l juga seperti nombor satu dan l juga seperti huruf alif, dan mudah untuk menulis. kita boleh lihat kalau ada budak tak boleh tulis l,tidak boleh lagi pegang pensel dgn cara yg betul ,maknanya, kemahiran motor halus @ fine motor skills murid tu belum dikuasai lg olehnya..antara tindakan susulan yg boleh kita buat adalah :.

Rolling play dough into tiny balls using the palms of the hands facing each other and using only the finger tips.

Cut out shapes from cardboard (circle, square, etc.) and let your child trace them.

Tearing newspaper into strips and then crumpling them into balls.

Lacing and sewing activities

Play with Legos, miniature cars, small blocks, action figures, and other small toys.

Working puzzles

Rolling small balls out of tissue paper,

Scissor activities

Sumber : http://www.preschoolactivitybox.com/preschoolfinemotorskills.htm

Atau dalam lain perkataan boleh merujuk rujuk tunjang fizikal dalam kspk (kurikulum standard prasekolah kebangsaan) -kemahiran motor halus & koordinasi mata-tangan

OK, berbalik pada menulis abjad kecil. Kaedah ini kalau tidak silap saya diilham oleh seorang cikgu prasekolah dari Kelantan yg pernah dpt anugerah inovasi tp sayangnya saya x ingat mana saya letak maklumat tersebut..beliau gabungkan kaedah lipatan dan doh. Tapi saya buat kat anak murid saya guna doh je. Secara tak langsung murid dapat mengukuhkan kemahiran motor halus dan mengenal abjad.

Mula dengan huruf2 ini yang ada kesinambungan cara menulisnya…







Aplikasi dengan guna doh juga.. guna 2 warna ok macam gambar bawah ni untuk huruf k



Cara-cara buat doh  di intenet ..boleh tahan untuk 5 hari kalau letak dalam peti sejuk.

EZ Play Dough
What You Need:
• One-cup cold water
• One-cup salt
• Two-teaspoon vegetable oil
• Three cups flour
• Two tablespoons cornstarch
• Tempera paint or food coloring (adjust amount for color desired)
What You Do:
• Mix the water, salt, oil and paint together. Gradually work in the flour and cornstarch until you get the consistency of bread dough

No comments:

Post a Comment