Tuesday, March 5, 2013

Yeay, sudah mahu sidai tuala sendiri

Cikgu Syikin ada 2 watak di sekolah dan rumah - selalu jadi Tarzan dan Hulk (versi perempuan) suka sangat menjerit dan marah huhu...kesian anakku dan anak muridku

Puncanya? Sebab selalu membebel..siasat kesalahan...kenapa tak buat itu..kenapa tak buat ini..kan dah cakap buat macam ni..dan suara nyaring  inilah yang boleh didengari oleh cikgu-cikgu lain bila ku menjerit. Kalau di kawasan perumahan pula rasanya suara ku inilah juga yang akan kedengaran membebel dengan anak-anak hehe

Anakanda Ammar ada satu perangai. Sukar menyidai tuala selepas mandi dan sukar menyangkut baju sekolah selepas sekolah. "susah la mama", katanya. Berbuih sudah mulut ini membebel dan sakit sungguh pemandangan mata ini melihat tuala yang bersepah sehinggalah ditemukan dengan Teknik mendorong perubahan anak mengikut sunnah Rasulullah saw. Caranya?

 Ok pejam mata pada kesalahannya yang tidak mahu sidai tuala tapi panggil dengan suara yang sedap didengari. "Ar Ammar, mari sini mama tunjukkan cara sidai tuala". Mulut tidak membebel hanya menunjukkan cara yang betul sahaja menyidai tuala di rak tuala. "Cuba Ammar buat.Mama nak tengok". Ammar dengan muka yang masam dan tak ikhlas pun mengikut cara yang ditunjukkan. "Haa..senang kan. Pandai pun anak mama sidai tuala. 30 markah. Tidak mengapa tidak kemas yang penting tuala disidai di tempat yang sepatutnya".Teknik pujian, tutup mata pada kesalahan, teknik demonstrasi, teknik terangkan kesalahan dan beri jalan penyelesaian dan teknik ganjaran berjaya diaplikasi. Fuh..lega..Alhamdulillah. Respon Ammar pula : Eh senang la mama.hehe. Macam ni sidai pun ok kan.. Respon saya : Terima kasih ye abang. Abang dah sukakan hati mama, dah kurangkan kerja mama sidai tuala abang, Allah bagi pahala.

Tiba-tiba Anakanda Iklil Hawa pula rasa cemburu kerana abang dapat 30 markah, padahal dia sudah mandi di rumah penjaga jadi dia tidak perlu sidai tuala. Mama pun berkata " Ok ok kakak pun sidai jugalah mama nak tengok.Bersusah payah dan gigih kakak menyidai tuala hehe.. Pujilah usaha anak kita itu "Yeay, kakak pun pandai sidai tuala, mama suka. kakak pun 30 markah" - Subhanallah...mahu didorong abangnya untuk menyidai tuala, adiknya juga terdorong. Ternyata anak kita lebih mendengar kata jika tidak dimarah dan dibebel. Mengikut sunnah nabi memudahkan kerja mama. Allahumma solli ala Muhammad wa ala ali Muhammad..
Gaya tuala Anakanda Ammar selepas mandi
Mama tidak perlu lagi membebel tak sidai tuala, sudah tahu tanggungjawab sendiri dan terdorong berubah :)

* Ok selepas ini watak mama ialah Rapunzel Muslimah yang manis :)



1 comment:

  1. Pengen yang lebih seru ...
    Ayo kunjungi www.asianbet77.com
    Buktikan sendiri ..

    Real Play = Real Money

    - Bonus Promo Red Card pertandingan manapun .
    - Bonus Mixparlay .
    - Bonus Tangkasnet setiap hari .
    - New Produk Sabung Ayam ( minimal bet sangat ringan ) .
    - Referal 5 + 1 % ( seumur hidup ) .
    - Cash Back up to 10 % .
    - Bonus Royalty Rewards setiap bulan .

    untuk Informasi lebih jelasnya silahkan hubungi CS kami :
    - YM : op1_asianbet77@yahoo.com
    - EMAIL : asianbet77@yahoo.com
    - WHATSAPP : +63 905 213 7234
    - WECHAT : asianbet_77
    - SMS CENTER : +63 905 209 8162
    - PIN BB : 2B4BB06A / 28339A41

    Salam Admin ,
    http://asianbet77.com/

    ReplyDelete

Cerita-cerita lain

Related Posts with Thumbnails

Tuesday, March 5, 2013

Yeay, sudah mahu sidai tuala sendiri

Cikgu Syikin ada 2 watak di sekolah dan rumah - selalu jadi Tarzan dan Hulk (versi perempuan) suka sangat menjerit dan marah huhu...kesian anakku dan anak muridku

Puncanya? Sebab selalu membebel..siasat kesalahan...kenapa tak buat itu..kenapa tak buat ini..kan dah cakap buat macam ni..dan suara nyaring  inilah yang boleh didengari oleh cikgu-cikgu lain bila ku menjerit. Kalau di kawasan perumahan pula rasanya suara ku inilah juga yang akan kedengaran membebel dengan anak-anak hehe

Anakanda Ammar ada satu perangai. Sukar menyidai tuala selepas mandi dan sukar menyangkut baju sekolah selepas sekolah. "susah la mama", katanya. Berbuih sudah mulut ini membebel dan sakit sungguh pemandangan mata ini melihat tuala yang bersepah sehinggalah ditemukan dengan Teknik mendorong perubahan anak mengikut sunnah Rasulullah saw. Caranya?

 Ok pejam mata pada kesalahannya yang tidak mahu sidai tuala tapi panggil dengan suara yang sedap didengari. "Ar Ammar, mari sini mama tunjukkan cara sidai tuala". Mulut tidak membebel hanya menunjukkan cara yang betul sahaja menyidai tuala di rak tuala. "Cuba Ammar buat.Mama nak tengok". Ammar dengan muka yang masam dan tak ikhlas pun mengikut cara yang ditunjukkan. "Haa..senang kan. Pandai pun anak mama sidai tuala. 30 markah. Tidak mengapa tidak kemas yang penting tuala disidai di tempat yang sepatutnya".Teknik pujian, tutup mata pada kesalahan, teknik demonstrasi, teknik terangkan kesalahan dan beri jalan penyelesaian dan teknik ganjaran berjaya diaplikasi. Fuh..lega..Alhamdulillah. Respon Ammar pula : Eh senang la mama.hehe. Macam ni sidai pun ok kan.. Respon saya : Terima kasih ye abang. Abang dah sukakan hati mama, dah kurangkan kerja mama sidai tuala abang, Allah bagi pahala.

Tiba-tiba Anakanda Iklil Hawa pula rasa cemburu kerana abang dapat 30 markah, padahal dia sudah mandi di rumah penjaga jadi dia tidak perlu sidai tuala. Mama pun berkata " Ok ok kakak pun sidai jugalah mama nak tengok.Bersusah payah dan gigih kakak menyidai tuala hehe.. Pujilah usaha anak kita itu "Yeay, kakak pun pandai sidai tuala, mama suka. kakak pun 30 markah" - Subhanallah...mahu didorong abangnya untuk menyidai tuala, adiknya juga terdorong. Ternyata anak kita lebih mendengar kata jika tidak dimarah dan dibebel. Mengikut sunnah nabi memudahkan kerja mama. Allahumma solli ala Muhammad wa ala ali Muhammad..
Gaya tuala Anakanda Ammar selepas mandi
Mama tidak perlu lagi membebel tak sidai tuala, sudah tahu tanggungjawab sendiri dan terdorong berubah :)

* Ok selepas ini watak mama ialah Rapunzel Muslimah yang manis :)



1 comment:

  1. Pengen yang lebih seru ...
    Ayo kunjungi www.asianbet77.com
    Buktikan sendiri ..

    Real Play = Real Money

    - Bonus Promo Red Card pertandingan manapun .
    - Bonus Mixparlay .
    - Bonus Tangkasnet setiap hari .
    - New Produk Sabung Ayam ( minimal bet sangat ringan ) .
    - Referal 5 + 1 % ( seumur hidup ) .
    - Cash Back up to 10 % .
    - Bonus Royalty Rewards setiap bulan .

    untuk Informasi lebih jelasnya silahkan hubungi CS kami :
    - YM : op1_asianbet77@yahoo.com
    - EMAIL : asianbet77@yahoo.com
    - WHATSAPP : +63 905 213 7234
    - WECHAT : asianbet_77
    - SMS CENTER : +63 905 209 8162
    - PIN BB : 2B4BB06A / 28339A41

    Salam Admin ,
    http://asianbet77.com/

    ReplyDelete