Monday, February 4, 2013

Mengawal Kebisingan dalam Kelas

Saya sudah semakin memahami karektor anak-anak didik saya. Yang pendiam, yang suka bercerita, yang suka mengusik kawan, yang suka memuji cikgu dan yang tersangat aktif suka masuk bawah meja pun ada. Membuat bising dan berbual-bual dalam kelas walaupun bukan satu kesalahan besar tetapi memberi impak kepada pembelajaran di kelas. Impaknya kerja tidak siap-siap apabila cikgu mahu mengajar pelajaran lain. Di dalam kelas Prasekolah Hamka seramai 25 orang murid dibahagikan kepada 4 kumpulan – Kumpulan Rajin, Bijak, Cerdik dan Pandai. Setelah menerangkan kerja yang perlu dilakukan, semua murid kembali ke tempat duduk masing-masing dan mula menulis. Di dalam kelas ini ada beberapa orang murid yang sangat suka bercakap-cakap sehingga mempengaruhi kawannya yang lain. Kelas boleh jadi macam pasar kalau tahap kebisingan tidak berjaya dikawal. Hehe..Kalau dulu ayat yang sering keluar ialah : 1. Eee.. bising betul lah awak semua ni. Macam mana kerja nak siap kalau tangan tak gerak, mulut jer banyak. 2. Diam..diam..buat kerja masing-masing! *muka cikgu masam, cikgu marah, cikgu stress.. Bila mengaplikasikan Teknik Mendorong Gaya Nabi : 1. Memuji dan memberi impak “Emm..Cikgu suka dan kagum dengan Kumpulan Rajin,Beginilah caranya bila buat kerja yang cikgu berikan. Mereka tekun dan kurang bercakap.” (PUJIAN) “Bila kita tekun semasa membuat kerja dan kelas dalam keadaan senyap, barulah kerja kita akan siap. 30 markah untuk kumpulan Rajin! (IMPAK) Murid lain memandang kumpulan Rajin. Serta merta kumpulan lain yang bising pun terdorong untuk senyap dan lebih tekun membuat kerja :) Puji terus kumpulan yang sudah melakukan perubahan “wah..macam nilah cikgu suka semua orang buat kerja lebih tekun. 30 markah juga untuk Kumpulan Bijak, Cerdik dan Pandai” Pada hari-hari yang lain juga situasi yang sama masih boleh berulang. Teringat kata-kata mentor “Perubahan tidak berlaku secara mendadak. Perubahan juga tidak kekal hanya dengan sekali dua aplikasi teknik nabi Muhammad. Mengharapkan perubahan positif itu kekal kepada anak-anak dan anak-anak didik hanya selepas beberapa kali dicuba teknik Nabi Muhammad tanpa dipupuk dan terus dibaja, memerlukan keajaiban. Sungai akan sentiasa penuh andai air sungai terus mengalir. Pada hari lain teknik yang lain pula digunakan. “Siapakah di dalam kelas ini yang mahu pahala?” Soalan ini memnyebabkan kelas yang bising senyap seketika dan mata mereka tertumpu pada saya. Semua mengangkat tangan. Kepada murid-murid ini saya terangkan. “OK. Bila cikgu bagi kerja, siapkan pada masa yang ditetapkan. Bercakap dengan suara yang perlahan. Allah beri pahala pada mereka yang siapkan kerja yang cikgu beri. Orang yang tidak membuat bising dan siapkan kerja dia dah gembirakan hati cikgu juga dapat pahala lagi” Alhamdulillah..kelas kembali terkawal. :) Semoga kita terus ditingkatkan kesabaran dan istiqamah dalam mengaplikasikan Teknik Gaya Rasulullah

No comments:

Post a Comment

Cerita-cerita lain

Related Posts with Thumbnails

Monday, February 4, 2013

Mengawal Kebisingan dalam Kelas

Saya sudah semakin memahami karektor anak-anak didik saya. Yang pendiam, yang suka bercerita, yang suka mengusik kawan, yang suka memuji cikgu dan yang tersangat aktif suka masuk bawah meja pun ada. Membuat bising dan berbual-bual dalam kelas walaupun bukan satu kesalahan besar tetapi memberi impak kepada pembelajaran di kelas. Impaknya kerja tidak siap-siap apabila cikgu mahu mengajar pelajaran lain. Di dalam kelas Prasekolah Hamka seramai 25 orang murid dibahagikan kepada 4 kumpulan – Kumpulan Rajin, Bijak, Cerdik dan Pandai. Setelah menerangkan kerja yang perlu dilakukan, semua murid kembali ke tempat duduk masing-masing dan mula menulis. Di dalam kelas ini ada beberapa orang murid yang sangat suka bercakap-cakap sehingga mempengaruhi kawannya yang lain. Kelas boleh jadi macam pasar kalau tahap kebisingan tidak berjaya dikawal. Hehe..Kalau dulu ayat yang sering keluar ialah : 1. Eee.. bising betul lah awak semua ni. Macam mana kerja nak siap kalau tangan tak gerak, mulut jer banyak. 2. Diam..diam..buat kerja masing-masing! *muka cikgu masam, cikgu marah, cikgu stress.. Bila mengaplikasikan Teknik Mendorong Gaya Nabi : 1. Memuji dan memberi impak “Emm..Cikgu suka dan kagum dengan Kumpulan Rajin,Beginilah caranya bila buat kerja yang cikgu berikan. Mereka tekun dan kurang bercakap.” (PUJIAN) “Bila kita tekun semasa membuat kerja dan kelas dalam keadaan senyap, barulah kerja kita akan siap. 30 markah untuk kumpulan Rajin! (IMPAK) Murid lain memandang kumpulan Rajin. Serta merta kumpulan lain yang bising pun terdorong untuk senyap dan lebih tekun membuat kerja :) Puji terus kumpulan yang sudah melakukan perubahan “wah..macam nilah cikgu suka semua orang buat kerja lebih tekun. 30 markah juga untuk Kumpulan Bijak, Cerdik dan Pandai” Pada hari-hari yang lain juga situasi yang sama masih boleh berulang. Teringat kata-kata mentor “Perubahan tidak berlaku secara mendadak. Perubahan juga tidak kekal hanya dengan sekali dua aplikasi teknik nabi Muhammad. Mengharapkan perubahan positif itu kekal kepada anak-anak dan anak-anak didik hanya selepas beberapa kali dicuba teknik Nabi Muhammad tanpa dipupuk dan terus dibaja, memerlukan keajaiban. Sungai akan sentiasa penuh andai air sungai terus mengalir. Pada hari lain teknik yang lain pula digunakan. “Siapakah di dalam kelas ini yang mahu pahala?” Soalan ini memnyebabkan kelas yang bising senyap seketika dan mata mereka tertumpu pada saya. Semua mengangkat tangan. Kepada murid-murid ini saya terangkan. “OK. Bila cikgu bagi kerja, siapkan pada masa yang ditetapkan. Bercakap dengan suara yang perlahan. Allah beri pahala pada mereka yang siapkan kerja yang cikgu beri. Orang yang tidak membuat bising dan siapkan kerja dia dah gembirakan hati cikgu juga dapat pahala lagi” Alhamdulillah..kelas kembali terkawal. :) Semoga kita terus ditingkatkan kesabaran dan istiqamah dalam mengaplikasikan Teknik Gaya Rasulullah

No comments:

Post a Comment